Kunsten å profittere på selvmord

Ari Behns tragiske bortgang i mellomjulen 2019 har skapt Klondike-tilstander blant norske egohumanister. Selvmordsprofittering har blitt et begrep som preger det nye året.

Forestill deg at du er så overfladisk, grådig og narsissistisk at det første du tenker om et selvmord i kongefamilien er: «Hvordan kan jeg tjene noe på dette?».

Deretter benytter du tragedien til å selge deg selv inn i offentligheten som en «velgjører». En som endelig problematiserer selvmord som fenomen. Samtidig som du øyensynlig løfter frem de pårørende på dine skuldre, med hyllester og rós.

Alt sammen for å opportunistisk promotere deg selv. Selvfølgelig.

Endelig ser du en mulighet til å tjene penger på boken din, som du selv har skrevet om deg selv. Endelig kan du markedsføre foredragene som du selger, om utslitte temaer som Holocaust, vaksiner og andre banaliteter. Saker som du vet du kan bruke til profitt.

Øynene dine fylles av $$-tegn hver gang du får vite om en ny tragedie, en ny katastrofe. Hendelser som du kan misbruke til skamløs promotering av deg selv. Til å selge produktene dine.

Du gnir de grådige hendene dine sammen i ren fryd. Tenker på hva du skal bruke pengene til. Tenker på hvor god du selv er.

Du gjør deg klar til å sette på den sympatiske masken din. Den som henger i skapet, sammen med de andre maskene du bruker i offentligheten.

Nå skal verden bedras. Du skal berikes. Aktelse, posisjoner og penger er alt som betyr noe.


Så stiger du frem. Opp på scenen. Mens du gliser grådig mot publikum.

Slik er det å være en egohumanist. Og det er mange av dem.

Skamløs grådighet

Ingen sak er for stygg. Ingen løgn er for grov.

Når egohumanister skal misbruke tragedier for egen vinning, går de frem som de opportunistiske åtseleterne de er. Med iver og lyst blir selvmord, naturkatastrofer, kriger, folkemord og lidelser gjort om til «saker» de kan fronte. For egen vinning, selvfølgelig.

At noen ser dem for hva de egentlig er, bryr de seg ikke om. De bare retter litt på masken sin og tramper videre. Fyller lommene. Lyver litt mer. Poserer litt ekstra mot publikum.

Egentlig bryr de seg faen i tragediene og katastrofene som de pynter seg selv med. Dette er bare redskaper som tjener en hensikt.

Men det trenger ikke folk å vite.

Alt folk trenger å vite er at egohumanistene er snille, gode og kloke «velgjørere». Som bare vil alle godt. Som alle bør lytte til, og ikke minst la det regne penger over. Masse penger. Samt aktelse, posisjoner, verv, goder og andre belønninger.

Egohumanistenes skamløse grådighet kjenner ingen grenser. Lommene deres har ingen bunn. Begjæret deres etter mer, mer, mer er ustoppelig.

Og det er nettopp derfor de er egohumanister. De er grådige og hensynsløse mennesker, som har funnet en vei til lettjente penger og goder. Med å utnytte at andre er godtroende, og lar seg prege av grusomme hendelser.

Fakta
  • Egohumanister vil alltid prøve å profittere på andres elendighet og utfordringer.
  • Typisk gjør de dette med å dytte andres lidelse foran seg, som et vikarierende argument.
  • Dette gjør de for å promotere seg selv, for egen vinning.
  • De søker kun å oppnå penger, aktelse, omtale, rós, stillinger og posisjoner i samfunnet.
  • Mange egohumanister selger også produkter. Som bøker, foredrag og annet.
  • Med å promotere seg selv i forbindelse med triste hendelser, søker de å selge disse produktene til publikum.

Mange egohumanister er tilknyttet organisasjonen Human-Etisk Forbund. En organisasjon hvor de kan samkjøre kampanjer, for å promotere seg selv og sine produkter til et bredere lag av befolkningen. Men ikke alle egohumanister er tilknyttet organisasjonen.

Fiffige reklamer

I forbindelse med Ari Behns bortgang prøvde norske aviser å utnytte dødsfallet til maksimal profitt. Fortrinnsvis gjennom å pepre en tilsynelatende uendelig strøm av artikler med reklamer.

VG utnyttet anledningen til å spre reklamer for forbrukslån, inne i artiklene om Ari Behns bortgang.

Trist? Deprimert? Suicidal? Ta opp forbrukslån da vel. FOTO: Skjermdump fra Verdens Gang.

Aftenposten valgte å bruke Ari Behns bortgang til å selge slankeprodukter.

En trebarnsfar har begått selvmord. Og forresten, kjøp slankeproduktet vårt her. FOTO: Skjermdump fra Aftenposten.

Dagbladet valgte å selge moteklær, som passer til en begravelse. Sikkert praktisk etter å ha tatt opp forbrukslån og gått ned i vekt.

Selvmord? Begravelse? Null stress. Kjøp fine klær til begravelser fra Floryday her. Har du ikke penger finner du annonser for forbrukslån i VG. FOTO: Skjermdump fra Dagbladet.

Den enes død, den andres brød, som det heter. Her gjelder det helt klart å melke selvmordet til Ari Behn så langt det går.

Folk reagerer

Flere har reagert på den skamløse profitteringen på Ari Behns bortgang.

Blant annet har Twitter-kontoen Pepsigro reagert på hvordan en journalist i Aftenposten åpent utnytter anledningen til å promotere seg selv.

Twitter-kontoen Pepsigro er blant dem som reagerer på skamløs selvpromotering. Her ser vi Aftenpostens journalist Ingeborg Senneset benytte anledningen. FOTO: Skjermdump fra Twitter.

Og det er kanskje ikke så rart at folk reagerer på den skamløse selvpromoteringen. Hvis vi klikker oss inn på den offentlige Twitter-profilen til Aftenpostens selvmordsprofittør journalist, ser vi at hun selger både bøker og foredrag.

«Best selling foredragsholder» høres ut som noe fra The Julekalender. Men Aftenpostens journalist selger hele to produkter, som skamløst promoteres med Ari Behns selvmord. Bok og foredrag. FOTO: Skjermdump fra Twitter.

Og vi vet alle hva det dypest sett handler om.

Meg. Mere. Nå.


Les også Akroma.no anonymt på TOR: 

akromaazzte7avtv.onion


Del innhold: