Niantic med skandaløst dårlig Harry Potter-spill

[give_form id=”11241″]

Spillgiganten Niantic, som utviklet det populære spillet Pokémon GO, tryner fullstendig med ny storsatsing. Resultatet er et drittkjedelig Harry Potter-spill, som er drevet fremover av mikrotransaksjoner.

Spillet Harry Potter: Wizards Unite ble lansert den 21. juni 2019.

Det er basert på samme plattformen som det populære spillet Pokémon GO. Hvor man går rundt på et kart, besøker baser, og fanger ting som dukker opp på veien.

Problemet med Harry Potter: Wizards Unite er ikke bare at det har en kjedelig historie, og at det er basert på en franchise som er uegnet for denne type spill. Det virkelige problemet er spillmekanikkene i spillet.

I stedet for å kaste en ball på en Pokémon, for å fange den, skal du her følge et mønster på skjermen med fingeren. En mekanikk som på ingen måte fungerer bra.

For å fange denne enhjørningen må du følge mønsteret på skjermen med fingeren. Det krever ingen innsats eller dyktighet fra spilleren. FOTO: Skjermdump fra Harry Potter: Wizards Unite.

Spillmekanikken er så dårlig, at det ikke krever noen form for presisjon eller dyktighet fra spilleren. I motsetning til spillet Pokémon GO, hvor spillerne må bli flinke til å kaste såkalte pokeballs.

I tillegg til en elendig spillmekanisme, har spillet også en masse cheesy dialoger som dukker opp. Blant annet med Harry Potter selv. Det fremstår som om utviklerne bare har fortet seg å skrive historien, etter at de hadde lagt et Harry Potter-tema oppå rammeverket til Pokémon-suksessen fra 2016.

Bugs og mangler

Som om spillet ikke lider nok under dårlige spillmekanikker, og en elendig historie, så er det fullt av bugs. Og da mener jeg virkelig fullt av bugs.

Når jeg setter på batterisparing i menyen, og snur mobilen opp-ned, så begynner skjermen på telefonen å flimre. Det kan nevnes at mobilen jeg bruker er en av de vanligste modellene på markedet. Og den har oppdatert programvare.

Spillet både fryser og krasjer også.

Spillet fryser gjerne når jeg prøver å brygge magiske eliksirer, eller noe annet. Av og til avslutter appen seg på egen hånd også. FOTO: Skjermdump fra Harry Potter: Wizards Unite.

Når jeg skal gå inn i en tryllekamp, hender det nemlig at hele spillet fryser til. Slik at jeg må avslutte appen manuelt. Av og til så avslutter appen seg på egen hånd. Gjerne mens jeg holder på med noe. For eksempel å brygge magiske eliksirer.

På alle måter fremstår spillet som et halvferdig produkt. Som ikke er helt klart til lansering. Og som ikke bare trenger teknisk finpuss – men veldig mye mer. At dette kommer fra spillgiganten Niantic er for meg helt ubegripelig.

Mikrotransaksjoner

En skulle tro at de hadde greid å tilegne seg nok erfaring med Pokémon-suksessen sin, at de evner å luke ut de aller mest primitive feilene i kildekoden. Men neida.

At spillet i tillegg er basert på mikrotransaksjoner i langt større grad enn Pokémon GO, gjør det hele til en deprimerende affære.

Mikrotransaksjoner er når spillerne hele tiden må gjøre små kjøp for å kunne oppleve fremgang i spillet. Kjøpene gjøres da med ekte penger.

Du går raskt tom for ressurser, og disse er langt vanskeligere å skaffe «naturlig» enn i Pokémon GO. Da må du kjøpe for penger. FOTO: Skjermdump fra Harry Potter: Wizards Unite.

Spillet er laget på en måte som gjør at spilleren går mye raskere tom for ressurser i spillet, enn hva som er tilfelle i Pokémon GO. Da må man opp med lommeboka, og kjøpe fiktive gullmynter i spillet. Noe det er behov for ofte. Veldig ofte. Påfallende ofte.

Derfor er det all grunn til å tro at spillet vil skape en hel del frustrerte foreldre. Som opplever at ungene begynner å mase om penger, for å kunne få fremgang i spillet. Noe som er nok en god grunn til å konkludere med at spillet er noe drit, som er laget for å suge penger ut av folk.

Spillet Harry Potter: Wizards Unite får dermed total strykkarakter fra meg. Styr unna.

Del innhold: